Monday, October 18, 2010

bersetuju atau tidak


anda semua rasa adil/tak?setuju atau tak?

Penjawat awam wanita di negara ini akan diberi fleksibiliti kemudahan mengambil cuti bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari, berbanding 60 hari pada masa ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, kemudahan yang bertujuan menambah baik kemudahan cuti bersalin penjawat awam wanita, bagaimanapun tertakluk kepada kelayakan keseluruhan bilangan Cuti Bersalin sebanyak 300 hari sepanjang tempoh perkhidmatan.

"Sememangnya pun, kerajaan sungguh mengambil berat dengan kerjaya dan kebajikan penjawat awam wanita. Mereka juga perlu memberi tumpuan kepada penjagaan keluarga, terutamanya anak yang baru dilahirkan," kata Najib, yang juga Menteri Kewangan, ketika membentangkan Bajet 2011 di Dewan Rakyat, hari ini.(JUMAAT,15/10/2010)

*eazy adalah 100% bersetuju dan rasa tindakan kerajaan meluluskan cuti selama 90 hari dan bergaji penuh kepada kakitangan wanita(penjawat awam).Ini kerana byk peluang akan dimanfaatkan oleh ibu-ibu terutamanya eazy yang akan ibu(anak sulung).it take a time to learn a new things.terutamanya dalam hal-hal mengasuh dan mendidik anak.kan kan kan?

*eazy ada baca blog2 dari negara luar.contohnya GERMAN,cuti bersalin bagi mereka adalah 6 bulan.untuk menghasilkan anak-anak atau pelapis masa hadapan yg bijak.kerana anak2 yang dijaga dengan penuh kasih sayang dan perhatian sepenuhnya pada awal kelahiran serta cukup bekalan(breastfeed) akan lebih bijak serta aktif.(diorang ni lebih memandang kesan jangka masa yg panjang)good for them!

2 comments:

LeEyA said...

tp kan eazy.. actually sama je.. sblm ni pun.. limit kita 5x dlm tempoh perkhidmatan.. that mean 300 hari.. now.. still 300 hari... untung bg yg anak tak ramai.. klu ambik 90 hari.. bleh 3 kali beranak je.. anak ke empat dh tinggal 30 hari je.. dh kena ambik cuti tanpa gaji.. rugi2.. so, klu rasa nk anak 5 6 org.. ambik 60hari je lah..

Pojiepooh Abdullah said...

Ohhh org pompuan suka la kann tu yg memasing pakat ngandung beramai2.. Cikgu cikgi hunung tahun selalunya cuti bersalin. Hahah!

Love,
PojiePooh Abdullah